Arbetslivet och den kommunikativa revolutionen

0

Sociala medier är idag något som är så pass införlivat med vårt vardagliga liv, att vi knappt längre tänker på dem. Utveckligen har gått rekordfort, för bara några år sedan var sociala medier inte ens ett etablerat begrepp. Det fanns vissa mindre online-communities som mest användes av unga och tonåringar. Det fanns diskussionforum och ett begränsat antal bilder man kunde ladda upp på sin profil. All aktivitet på communityt skedde sittandes vid en stationär dator eller möjligen en laptop. Allt var väldigt lågupplöst och analogt, åtminstone om man jämför med hur det är idag.
Idag är inte bara de flesta av dessa communitys utbytta mot andra, de har expanderat till oigenkännlighet i omfattning. På en vanlig fb-sida kan du idag använda i stort sett hur mycket utrymme som helst för att marknadsföra dig själv eller ditt varumärke. Uppdateringarna och bildutrymmet är obegränsat, kommunikationsvägarna likaså. I stort sett alla åldersgrupper och samhällsklasser finns tillgängliga och representerade.

Från datortid till sociala medier

Men inte nog med det.
Sättet vi använder dessa gigantiska kommunikationsmaskinerier på, har även det förändrats ganska drastiskt. Vi begränsas idag inte till en liten avskild stund med datorn någon ledig stund under dagen, utan är uppkopplade exakt hela tiden. Vi kan sköta allt som vi tidigare bara kunde sköta sittandes vid skrivbordet, på väg till bussen, i väntkuren, på promenaden, ja i stort sett var och när som helst.
Det finns hur många aspekter på detta fenomen som helst, då det har inneburit en ny era för så väl kommunikationen som handeln världen över. En av dessa aspekter är just att vi kommunicerar betydligt mer ofta och i kortare intervaller nu, än tidigare. Detta gör vi i stort sett dygnet runt, förutom kanske de timmarna man trots allt behöver sova. 
Av förklarliga skäl påverkar detta ditt arbetsliv och även förmodligen dina arbetsrelationer.
Ställ dig som exempel följande frågor: 
Har du alla dina kollegor som fb-vänner? Eller inga? Eller vissa utvalda…?
Har du alltid telefonen med dig på lunchen och kaffepausen? Består en paus från arbetet, en titt i telefonen, och kanske inkluderar detta någon typ av kommunikation? Kanske även någon form av besök på ett socialt medie? 
Förmodligen är svaret ”ja” på de allra flesta av dessa frågor.

Vi kommunicerar oftare men kortare stunder


Vi kommunicerar oftare och oftare, och vi gör det på nya men ändå samma sätt. Vår kommunikationskanal framför alla andra (telefonen!) är även vår främsta underhållningskanal. Detta i sig är något helt unikt, och vissa menar att våra smartphones och appar är nästan steg i den kommunikativa revolutionen människor emellan. Det började med boktryckarkonsten, övergick i massmedia och nu är media och kommunikation både riktad och privat, på samma gång och på flera sätt.

Naturligtvis påverkar detta även arbetslivet i stort. Mötesresor som frestar på miljön kan minimeras mer och mer, och ersätts oftare och oftare av Skype-möten, diskussiontrådar eller mailtrådar skapade i sociala medier eller mailen.
Som medarbetare är du med andra ord mer mobil men samtidigt med större möjligheter till att vara stationär nu än tidigare.
Möjligheterna till hur du vill hantera din kommunikation och dina relationer, är med andra ord betydligt fler idag än någonsin tidigare! Vissa menar att nästa steg är microchip under huden – en inverterad telefon så att säga.
Vem vet, kanske är framtiden redan här?

Mötesbranschen
Vi fokuserar på ledarskap, personlig utveckling, affärer och professionella möten. Med örat mot marken bevakar vi trender inom dessa fält och publicerar nyheter, artiklar, reportage och tips för bättre företagande.
Dela.

Kommentera