Det jobbiga samtalet – Så gör du!

0

Alla vill väl ha rak kommunikation? 
Tydliga direktiv, raka rör och högt i tak är något som beskrivs som viktigt på de flesta arbetsplatser. Men hur enkelt är det att hålla sin kommunikation så där hjärtligt ärlig och rak, utan krusiduller och krusningar men samtidigt utan att någon tar illa vid sig eller upplever det sagda som enbart kritik?
Missar i kommunikation sker oundvikligen på en arbetsplats, helt enkelt för att vi använder olika sätt att uttrycka oss på. Ett sätt att uttrycka sig kan för den ena betyda en sak, och för någon annan något helt annat. Ofta löser sig dylika missförstånd eller frågetecken genom att man helt enkelt ställer frågor: ”förlåt, nu hängde jag inte med riktigt?” eller ”vad menade du nu?” eller något annat superenkelt, men som kan vara nog så svårt att få fram i stunden.

Men hur enkelt är det att hålla sin kommunikation så där hjärtligt ärlig och rak, utan krusiduller och krusningar men samtidigt utan att någon tar illa vid sig eller upplever det sagda som enbart kritik?

Men de där missförstånden som inte löser sig lika lätt då?

Låt säga att en kollega till dig har ett sätt att behandla dig som inte känns särskilt rättvist, det känns närmare bestämt direkt otrevligt. Du har försökt hinta detta till henne några gånger, men utan märkbart resultat. Du har märkt hur du mer och mer stört dig på din kollega, och till och med drar dig för gemensamma aktiviteter om du vet att hon är närvarande. Detta är oundvikligen ett problem. Du avskyr att prata om andra istället för med andra, och vill därför ta upp dina tankar direkt med din kollega. Men hur gör du? Och när?

Här följer några tankeknep som kan vara bra att ha i bakhuvudet för att peppa sig själv inför ett sådant här möte. De är nämligen aldrig superlätta, men oftast väldigt sköna att ha ur världen!

1. Vad är problemet?


Tänk noga igenom vad du vill ha förmedlat till din kollega, dvs vad du upplever som huvudproblemet. Är det hennes ton till dig, eller hennes förmåga att aldrig titta på dig eller inkludera dig i samtal när ni har lunch tillsammans, eller är det något annat? Det kan låta hårt, men här är det bra att vara så specifik som möjligt, för att det du vill att hon ska ändra på verkligen ska gå fram, och inte bli alltför luddigt beskrivet och därmed svårtolkat.

2. Hur ska du uttrycka dig?


När du vet exakt vad det är som du skulle vilja ha ändring på, tänk över hur du ska lägga fram ditt samtal. Ett knep här är att tänka på att inte automatiskt utgå ifrån att hon kommer att gå till attack eller inta något slags aggressivt försvarsläge. Det är inte alls säkert att hon ens kommer att bli arg. Om du tänker så är det lättare att själv behålla lugnet i det du vill säga.

3. Hur ska du formulera dig?


Planera och iscensätt i ditt huvud hur du skulle vilja formulera dig. Ett bra knep här är att vara tydlig med att du utgår ifrån dig själv och din egen upplevelse. ”Jag upplever att…” och ”jag känner så här när du formulerar dig så här…” är bra sätt att formulera dig på, eftersom det inte i sig innebär några direktiv för henne – du talar ju bara om hur du själv känner.

4. Betona processen – hur går ni vidare?

När du har förklarat hur du själv känner och hur du upplever situationen, föreslå att ni tillsammans försöker hitta ett nytt sätt att samspela på. Lägg fram det som att ni gör ett samarbete eller en överenskommelse, där båda bättre får komma till tals och få fram det de vill säga. Förmodligen har hon en helt annan uppfattning av situationen, och kanske har hon i sin tur feltolkat dig? Lägg här tonvikt på hur ni gemensamt kan göra och uttrycka er istället och från och med nu, istället för att älta situationer som är passerade.

5. Tack för samtalet!


Avrunda samtalet på ett schyst sätt. Betona hur bra det känns att få ha pratat om detta med henne, och att du uppskattar att hon lyssnat. Förmodligen och förhoppningsvis kommer ni få ut betydligt mer av varandras sätt att vara från och med nu!

Mötesbranschen
Vi fokuserar på ledarskap, personlig utveckling, affärer och professionella möten. Med örat mot marken bevakar vi trender inom dessa fält och publicerar nyheter, artiklar, reportage och tips för bättre företagande.
Dela.

Kommentera