Tillbaks efter semestern

0

Att återvända till jobbet efter en lång och skön semester kan för många kännas tungt. Med känslan av att vara långledig färsk i minnet och vetskapen om att mörkare och kallare tider stundar, släpar vi oss med tunga steg tillbaka till arbetsplatsen. Men misströsta inte – det finns metoder som kan underlätta övergången till den något gråare vardagen och få dig att hitta rytmen igen.

Mjukstarta efter semestern

Det kanske enskilt bästa tipset för att ställa om till din yrkesroll igen efter ledigheten är att tillåta dig själv en viss anpassningsperiod. Genom att undvika att komma tillbaka till jobbet på måndagen, och istället börja mitt i veckan, får du en mjukstart i form av en kortare första arbetsvecka. Du bör också ge dig själv en lite längre startsträcka, genom att inte ta på dig allt för många uppgifter under de första arbetsdagarna. Fokusera på en uppgift i taget och prioritera bort de uppgifter som inte behöver utföras med en gång.

Hitta nya ljuspunkter

Nu när nästa semester känns avlägsen gäller det att hitta nya ljuspunkter i tillvaron att fokusera på. Det finns flera saker som kan utgöra ljuset i slutet av tunneln: till exempel att arbetsveckan ofta går snabbare än vad man tror, vilket innebär att det snart är helg. En annan ljuspunkt kan vara att en längre sammanhängande ledighet på nytt väntar redan i december, om inte förr. Det kan också vara så att du har bokat, eller håller på att planera, en resa som du kan se fram emot, kanske så tidigt som under hösten eller i början av nästa år. En ny hobby eller någonting annat som får dig att koppla av på fritiden kan också göra att arbetet känns mer uthärdligt.

Få en nystart

Hösten markerar, likt skolstarten, början på någonting nytt – en ny arbetssäsong, som bjuder på nya utmaningar och nya möjligheter. Detta utgör ett utmärkt tillfälle för dig att testa en ny look, förändra ditt arbetssätt och på olika sätt bryta de mönster och gamla vanor du har fastnat i. Studier har visat att det tar 66 dagar för en ny vana att verkligen programmeras in i hjärnan och utföras per automatik. Ett exempel på en vana som kan gagna dig på såväl det personliga planet som det yrkesmässiga, är att anamma en mer hälsosam livsstil. Med mer regelbunden motion och en bättre kosthållning, skapar du goda förutsättningar för att hålla energin uppe under hela arbetsdagen.

När du har kört fast

Om ingenting annat hjälper, kan det vara en mer drastisk nystart du behöver. Ett miljöombyte i form av en ny tjänst, kanske rent av en ny arbetsplats, eller en ny omgivning med nya ansikten på den nuvarande arbetsplatsen kan vara det som gör susen. En förändring av den här typen kan till en början verka skrämmande, då vi människor är vanedjur och ogillar förändringar. Men ibland är det just en förändring vi behöver för att utvecklas – vi är trots allt människor och inte robotar, och enformighet har visat sig kunna vara direkt skadligt för vår hälsa.

Mötesbranschen
Vi fokuserar på ledarskap, personlig utveckling, affärer och professionella möten. Med örat mot marken bevakar vi trender inom dessa fält och publicerar nyheter, artiklar, reportage och tips för bättre företagande.
Dela.

Kommentera