Äntligen är det dags att skriva premiärartikeln här på mötesbranschen.se. Det första jag vill dela med mig av är min kärlek till möten och utmanande idéer. Min första sådana var Bollhavet. En idé som betytt mycket för många konferensgruppers vistelse, och som verkligen gett Tammsvik Konferens & Herrgård en skjuts framåt både vad gäller omsättning och positionering.
Bakgrunden till idén är denna: När jag precis hade flyttat till Stockholm fyllde jag 25 år och mina Härjedalskompisar retade mig lite för att jag alltid hade så bråttom och för att jag redan hade fastnat i storstadstempot. Attack är bästa försvar tänkte jag och temat på 25-årsfesten blev förstås ”snabbt”! Vi sprang i rulltrappor, gick mot röd gubbe etc. ja, – ni förstår. Som ett stopp på vägen hade jag förbeställt lunch på McDonalds på Götgatan där de hade en avskild avdelning en trappa ner. När vi ätit tänkte jag hoppa i bollhavet som alla andra födelsedagsfirare brukar göra (barnsligt jag vet, men jag berättar bara historien som den var). Vi blev dock nekade och för att inte göra den historien för lång, kände jag i alla fall att ALLA verkligen ville prova bollhavet, relativt vuxna människor mitt i livet. Hmmm, det där grodde ett tag i mig och jag tänkte att jag nog får fixa det där själv på något sätt. Faktum är att vid ett flertal tillfällen uppstod möjligheten att faktiskt bygga ett eget bollhav men det kändes aldrig rätt. Inte förrän jag började som hotelldirektör på Tammsvik hösten 2004.
Tammsvik behövde öka i omsättning och uppdraget från ägarna var ”full gas” med mycket sälj och energi! Anläggingen var rätt stor med 120 hotellrum, 22 konferenslokaler och lika många grupprum av varierande kvalitet, så det fanns mycket att göra och bra möjligheter. Dessutom var devisen ”Allt är möjligt” inarbetad bland kollegorna så det var högt i tak. Jag har en förkärlek för att vända dåligt till bra t.ex. genom att göra kostnadsdrivande ytor till intäktegenererande ytor. Det fanns bland annat två rum i huvudbyggnadens ”källare” som i princip aldrig hyrdes ut och då blev gästerna sällan nöjda över upplevelsen heller. Jag funderade på hur vi skulle komma undan den där källarkänslan. Svaret var för de flesta en grym design men jag kände ändå att det inte skulle räcka eller vara värt pengarna. Vi behövde verkligen något som blev en snackis och inte bara ett snyggt rum.
Att ha kul på jobbet har alltid varit en devis för mig och jag är tacksam över att ha fått utrymme till att jobba mycket med glädje. Mitt i allt det seriösa som det innebär att driva ett hotell har jag haft ett stort behov av att vara lite busig och ha kul. Och, när man jobbar med hotell är det som allra roligast när gästerna har riktigt kul och delar med sig av den glädjen till oss som jobbar. Så, ett av inläggen i brainstormingen kring det nya rummet var glädje. Och där någonstans kom det bara – BOLLHAVET, här skall byggas bollhav!
Tammsviks position vid den här tiden var att ha allt till alla och skapa framgångsrika möten. Bra men inte så spetsigt som vi i ledningsgruppen ville och vi bestämde oss för att glädje och roligt skulle utgöra grunden i vårt jobb och vår serviceanda. Vi tänkte helt enkelt att konferensgästernas möten skulle bli bättre om de var gladare och självklart kändes det också roligare för oss i personalen att jobba med den utgångspunkten. Det visade sig funka rätt bra med tiden.
Jag surfade mycket och samlade in fakta om betydelsen av glädje när det gäller prestation och då särskilt för grupper. I många nätartiklar fanns samband mellan glädje, kreativitet och prestation. Inte minst nämndes glädje som en faktor när man kört fast i själva ämnet eller har personer som inte känner att de tillhör gruppen. Då lekfulla handlingar eller annat som skapar skratt frigör lyckohormonet dopamin och endorfin i kroppen, höjer vi vår prestationsförmåga. Även stressen avtar då skratt faktiskt har en pulssänkande effekt. Jag fick också kunskap om hur färger spelar stor roll för gruppens välmående och rött, som för många symboliserar kärlek, är ju samtidigt lite provokativ som färg och bidrar därmed både till trygghet och prestation.
Arkitekten Mårten Bäckman som jag hade jobbat med tidigare på Grythyttans Gästgivaregård kontaktades. Vi gick igenom syftet och tanken samt utgångspunkten att det skulle vara rött för bästa prestation. Redan nästa dag fick jag två perfekta skisser som illustrerade rummens funktioner och utseende. Inredningen skulle bestå av röd matta från golv till tak, frostade glaslådor för anteckningar och så förstås bollar. Själva rummet var för stort för att helt fyllas med bollar så vi byggde en skiljevägg, med cerise färg som symboliserade lycka. Denna skulle stärka upplevelsen och göra rummet mer praktiskt användbart.
Jag presenterade Bollhavet på ett styrelsemöte och fick ett så snabbt ja på investeringen att jag nästan blev överrumplad. 2 månader senare fanns hela miljön färdig och vi fick artiklar i all branschpress men också i såväl Svenska Dagbladet som i Dagens Industri. Signalen detta sände blev startskottet för en rad olika möteskoncept som jag och kollegorna på Tammsvik producerade de kommande åren. 2008 vann Bollhavet andrapris i tävlingen ”Sveriges mest inspirerande mötesmiljöer” och jag åkte omkring och föreläste på skolor om skrattets betydelse för lyckade möten. Inte illa för en lite udda idé!
Personligen minns jag dock helst alla möten och tydligast två konferensgrupper med helt olika problem som löstes i Bollhavet. Eftersom jag fortfarande har en professionell relation till båda kunderna vill jag inte berätta deras exakta problem, men i ena fallet handlade det om mobbning och i det andra om att de kört fast helt i ett affärsutvecklingsprojekt. Hursomhelst löste de sina problem genom den attitydförändring som grupperna lyckades genomföra med hjälp av Bollhavet och det stärker min tes att även hårdvara kan ge ett visst mått av service.
Förändringen av Tammsvik startade med Bollhavet. I och med uppmärksamheten vi fick, växte vårt kollektiva självförtroende och vi satsade stort med en ny varumärkesplattform som hade sin bas i det nya och utvecklande – vi skulle bli ”Sveriges mest innovativa mötesplats” med kärnvärdena; Innovation, Annorlunda och Värdskap. Omsättning och vinst ökade rejält de kommande åren och vi fick ägarnas förtroende att återinvestera allt i vår utveckling vilket var både lärorikt och fantastiskt. Att våga säga inför kollegorna att vi ska tjäna pengar på att ha kul och ha lite attityd fick mig att växa otroligt som ledare. Jag kan förstås aldrig tacka de som var med på den tiden tillräckligt för att de vågade och kom med otroligt knäppa idéer som många gånger genomfördes. Men som vi skrattade så tror jag att alla kände sig rätt sedda och uppskattade!
Jag vill verkligen slå ett slag för att alla ni som verkar i branschen ska ta humorn på största allvar. Våra möten börjar ofta med ett leende men det får inte bara stå i affärsplanen, det måste komma inifrån – på riktigt. Vare sig vi är kunder eller leverantörer så finns utrymme till förbättring i denna fråga.
Tills vi ses nästa gång önskar jag er utvecklande möten.
Tack för ordet!
// Johan Hjort
Som skribent på mötesbranschen.se kommer Johan att dela med sig av reflektioner och tips inom sina områden. Affärsutveckling, möten och service är några av de områden som kommer att behandlas. Håll ögonen öppna efter hans första artikel här på Mötesbranschen!