Vi träffas dagligen kring konferensbord och i större samlingar men delaktighet, energi och engagemang kan ibland saknas. Mötet däremot, är träffens motsats. I mötet växer människor. När vi delar tankar, erfarenheter och perspektiv kan vi mötas och bli sedda. Vi får ny kunskap, blir berörda, får insikt och motivation att bidra till utvecklingen av vår roll, våra kollegor och organisationens övergripande mål, menar mötesarkitekten Louise Palmstierna som anser att mötet är en förutsättning för att vi själva och den organisation vi är en del av ska kunna utvecklas och skapa resultat.

Vad är avgörande för att det är ett möte som sker?

– Vi behöver bli klara över syftet med mötet och matcha det med behoven hos dem vi har bjudit in. Vilka är deras behov? Vad behöver de prata om och få svar på? Utifrån svaren finns möjligheten att utforma innehållet, välja format och engagera talare och andra medverkande. Var mötet ska äga rum, hur miljön ska utformas, vilken teknik som behövs etc. förklarar Louise.

Hur ser din roll som mötesarkitekt ut?

Svartvit bild på mötesarkitekten Louise Palmstierna.– Rollen handlar om att bistå uppdragsgivaren att bli klar över syftet med sitt möte och vilka gästerna är. Tillsammans arbetar vi fram innehållet i detalj. Vem som ska tala och hur interaktion och dialog kan användas på bästa sätt. Ett nära samarbete där det stundande mötet eller konferensen har en klar koppling till och förankring i de övergripande affärsmål som organisationen har, betonar Louise.

Hur hamnade du i branschen?

– När jag pluggade på universitetet jobbade jag extra flera somrar som värdinna under en tävling på europatouren i golf. Det var det roligaste jag visste! Men det skulle dröja ytterligare nästan 10 år innan jag förstod att jag kunde ha det som yrke. Jag hade turen att få bli eventchef under språkreseföretaget EFs satsning i det som idag heter Volvo Ocean Race. En otroligt rolig, spännande och krävande erfarenhet. Väl hemma efter att turnerat med tävlingen under ett drygt år fick jag anställning på en eventbyrå under ett par år innan jag startade mitt bolag 2001.

Hur viktig är miljön vid anordnade möten?

– Det kan låta klyschigt att säga att allt kommunicerar men jag tror att det är sant, skrattar Louise och fortsätter: Den miljö vi väljer bildar fond för mötet och den är viktig för att skapa stämning och goda tillstånd hos såväl deltagare som hos dem som ska leda eller agera i mötet. Precis som vi bryr oss om att göra det extra trevligt och gott när vi bjuder gäster hem på en privat middag behöver vi välja och ibland skapa en miljö som ger förutsättningar för att möten ska kunna ske.

Vi lever i en digitaliserad och uppkopplad värld, vad kommer att hända med möten mellan människor i framtiden, tror du?

– Människan har mötts kring lägerelden sedan urminnes tider. Det är kring elden vi delat, berättat och kommit samman. I en allt mer digital värld tror jag att behovet av att mötas kring elden, om än metaforiskt, kommer att bestå. Digitaliseringen ger oss många möjligheter och kapar avstånd i tid och rum men inget slår ett möte mellan fyra eller flera ögon, säger Louise.

Vilket är ditt finaste mötesminne?

– Åh, vad svårt att välja ett, ler Louise. För mig är det alla de tillfällen när människor vågat ställa de där tuffa frågorna och fått svar. När det enkla har vunnit över det storvulna och komplexa. När den ”stora” chefen vågat vara personlig och tagit sig tid att lyssna. När människor tar sig själva och varandra på lekfullt allvar. Då kan vi mötas och många gånger få minnen med oss för livet, avslutar hon.

Marie W Schjölin för Mötesbranschen.se