Sökmotoroptimering är en bransch som växt fram till följd av att allt fler företag hittar sina kunder på nätet. Det är i dagsläget näst intill omöjligt att synas på toppositionerna utan att aktivt arbete med SEO i någon form. Detta helt oavsett vilket affärsområde man studerar. Det finns några olika strategier för att öka sin ranking (förbättra sin position) i de olika sökmotorer som finns. Köpa länkar är en av de starkaste formerna av rankingarbete, men det bör kombineras med anpassning av den egna hemsidan för att ge rätt effekt. Här finns mycket att göra för åtskilliga möteslokaler och konferensanläggningar. Konferensbranschen är unik i många avseenden och vanligtvis är det låga vinstmarginaler. Detta medför ett större behov av att minimera de långsiktiga kostnaderna vid kundanskaffning. Sökmotoroptimering innebär att man investerar både i den egna webbplatsen och i länkar samt hänvisningar. Förvisso krävs tålamod för att synas i toppen av sökresultaten, men väl där är kostnaderna för att upprätthålla positionerna ofta relativt överkomliga. Denna artikel belyser de olika fördelarna med att satsa på SEO som ett led i marknadsföringen. Vidare går vi igenom hur SEO ställer sig i relation till andra strategier för synlighet.
Via denna webbplats finns bra information om att köpa länkar.
Sökord för konferens
Oavsett vad för ingång man har till SEO inom konferens, är det viktigt att se över vilka sökord och fraser man vill förbättra. Det är vanligt att man köper länkar och skriver artiklar utan att ha en välarbetat strategi. Det kan i vissa fall gå bra och i andra fall innebära sämre effekt än väntat. Att komma högt upp i sökresultaten för ordet ”konferens” är sällan det mest lönsamma om man driver en konferensanläggning. Den som söker efter detta ord är väldigt ospecifik och söker kanske efter generell information. Trots att detta sökord har fler sökningar/månad än många andra fraser, är det inte per definition ett ord värt att arbeta med. Det är många gånger bättre med en geografiskt specifik fras där besökaren är ute efter t.ex. ”konferensanläggningar i Borås”. Genom att gå igenom vad för sökfraser som är relevant för anläggningen och dess kunder kan man utforma såväl hemsida som engagemang utifrån detta. Att köpa länkar för dessa specifika sök är också många gånger en snabbare strategi för att nå effekt.
Varför köpa länkar?
När man talar om sökmotoroptimering (SEO) finns det en uppsjö strategier att använda sig av. Vissa tekniker har med åren visat sig verkningslösa även om de tidigare fyllt en funktion. Andra sätt att arbeta med SEO har fortsatt att göra stor skillnad även om allt är föremål för förändring. Vill man dela upp de olika arbetsområden som förekommer inom sökmotoroptimering är det fråga om offpage och onpage. Att köpa länkar hör till den tidigare av dessa vilket vi går igenom ytterligare här nedan.
Offpage
Detta är allt arbete som utförs utanför den egna webbplatsen. Att köpa länkar handlar om att bygga hänvisningar från en extern webbplats till sidan man vill ge bättre synlighet. En länk är en stark signal till sökmotorerna och indikerar att målsidan är en relevant källa till information varför den bör få bättre synlighet (läs bättre ranking). Om en relevant artikel inom konferensanläggningar i Stockholm publiceras och hänvisar till ”Konferensanläggning A”, signalerar detta att ”Konferensanläggning A” har stor relevans för de som söker efter konferensanläggningar i Stockholm. Detta kan innebära att den får ökad ranking. Det räcker dock inte med en länk för att påverka sökresultatet. Beroende på bransch kan det krävas aktivt länkarbete under flera månader för att nå effekt.
Relevans
Det finns en rad faktorer som påverkar hur stark en länk är (och hur stor effekt den har på målsidan). Först och främst handlar det om relevans. En webbplats om konferens som skriver en artikel om konferensanläggningar samt hänvisar till en annan webbplats i samma bransch och har egna länkar från relevanta domäner ger total relevans. Detta innebär vanligen större effekt än om webbplatsen handlar om någonting helt annat och länkar utan relevans.
Länkar
Det finns ett begränsat värde som en webbplats kan länka vidare till andra hemsidor. Ju fler länkar som går ut från en webbplats desto svagare blir varje länk. Det kan därför många gånger vara bra om man får länk från webbplatser utan allt för många utgående länkar. Alternativt att det är en oerhört stark webbplats.
Onpage
Onpage är allt arbete som görs på den egna webbplatsen. Det finns en rad åtgärder som kan göra stor skillnad för rankingen i sökmotorerna. Oavsett om det gäller konferens eller någonting annat. Viktiga områden man kan anpassa för att visa relevans och inriktning är bland annat sidtitel, bilder, texter, rubriker, landningssidor för relevanta ord, sitemap, webbplatsstruktur osv. För att få så bra effekt av sina länkar som möjligt bör detta åtgärdas snabbt.
Annonsering eller ranking
Som ett alternativ eller komplement till sökmotoroptimering för konferensbranschen finns Adwords. Det handlar om köpt synlighet med en kostnad per klick. Beroende på diverse faktorer kostar varje klick olika mycket. I vissa fall rör det sig om några kronor, i andra flera hundra. Det finns några fördelar med att använda denna annonseringsteknik. I första hand är det ett sätt att omedelbart få bra synlighet i toppen av sökresultaten. En nackdel är dock att synligheten försvinner så fort man inte betalar. Att utforma en kampanj i Adwords kan vara svårt och om man inte lyckas nå avslut, är det en kostnad som snabbt kan dränera en budgetpost. Därför väljer många företag att ta in proffs för att utforma kampanjerna. I större projekt där man jobbar med organisk trafik (ej via annons) finns en helt annan intention. Nämligen att lägga in ett stort arbete för att sedan nå bra positioner. Här betalar man ingenting för de klick/besök som följer. Arbetet med att nå bra positioner genom att förbättra onpage och köpa länkar är ofta någonting som tar flera månader. Som ett komplement väljer då vissa att köpa synlighet under tiden.
Bygga länkar
Naturligtvis går det att bygga länkar själv för den som inte vill köpa länkar via ett företag. Värt att nämna är dock att det är ett arbete som ofta kräver en hel del tid och pengar. För att bygga länkar behöver man antingen flera webbplatser som man själv hanterar, alternativt samarbeten där man kan få länkar. Ytterligare en möjlighet är att få länkar genom att publicera innehåll som andra vill länka till utan att det krävs någon motprestation. Detta är dock någonting som ofta kräver intensivt och stort arbete under lång tid. Att köpa länkar inom konferens, hälsa, träning, shopping, finans eller andra branscher är vanligt. Till och med till den grad att man idag har svårt att ranka högt utan ett stort antal länkar som går till domänen oavsett vad den avser.
Köpa kvalitetslänkar
Det finns många tjänster att använda sig av när man skall köpa länkar. Samtliga är dock inte bra. Tjänster som innebär att man skall få stora antal länkar för någon dollar, saknar ofta helt relevans. Vidare har dessa webbplatser ofta en dålig länkprofil som indikerar spam. I värsta fall har dessa en dålig inverkan på rankingen och kan försämra resultaten stort. Värt att prioritera är länkar från sidor med samma språk som den egna sidan. Vidare bör det finnas relevans i artiklar och övrig domän. För den med tekniskt intresse finns även en rad faktorer i fråga om IP-nummer och C-klasser att ta hänsyn till för bra effekt och spridning.
För ytterligare information om att köpa länkar rekommenderar vi dessa sidor.
Webbstream AB drivs av Jonas Brattgård och Anders Tibbling. Tillsammans har de över 20 års erfarenhet av sökmotoroptimering och har drivit stora projekt riktade mot konferensbranschen i Sverige. Bland deras kunder finns åtskilliga kända varumärken i olika branscher. Företaget erbjuder en rad tjänster inom SEO för de som vill köpa länkar, texter och synas på nätet.
Bakom hittaminsida.se finns Anders Tibbling som under många år hjälpt små och stora företag till bättre synlighet på Google. Här finns också bra tips för den som önskar köpa länkar för bättre ranking i diverse sökmotorer.