Med satsningen på signaturhotell som Haymarket går Scandic lite utanför de tidigare ramarna och skapar hotell med individuell karaktär. Allt för att möta efterfrågan från de gäster som söker unika hotellupplevelser, menar Kommunikationschef Heidi Wold. Signaturhotellen präglas av sin historia och är utformade för att vara sociala mötesplatser och en naturlig träffpunkt för både lokala och tillresande besökare.
Inspirationen till Haymarket är hämtad från filmvärlden – är det tack vare att Greta Garbo påbörjade sin karriär som expedit och modell på hattavdelningen i just PUB-huset?
Det är klart att Greta har varit en inspiration men även hotellets omgivning med Filmstaden precis över torget har haft betydelse. Vi har tagit inspiration från både byggnader och historia runt omkring Hötorget och från byggnadens egen historia som prominent varuhus, berättar Heidi.
Väl inne i byggnaden möts man av elegans och optimism och en blandning av framtid, nutid och dåtid med klassiska Art Deco-detaljer som kontrasterar mot moderna designelement och material. Vilken typ av publik vänder ni er till?
Vi vänder oss som sagt till resenären som vill ha en unik hotellupplevelse. Till Haymarket kommer man inte bara för att bo och bor inte bara för att sova. Samtidigt vänder vi oss också till stockholmarna med våra sociala ytor. Hit kommer den som vill njuta av god mat och sofistikerade cocktails i en fantastisk miljö och atmosfär, fortsätter Heidi.
Vad har ni fått för respons de här första två veckorna?
Det har varit ett otroligt positivt gensvar! Det bästa jag vet är att låtsas vänta på någon i den pampiga entrén och tjuvlyssna på alla spontana kommentarer från gäster som kommer in genom dörren, ler Heidi. De flesta säger att det ser fantastiskt ut och att det är väldigt fint.
Hur har din egen roll i Haymarket-projektet sett ut?
Jag har varit med i det kommersiella arbetet nästan ända från början och har tillsammans med projektgruppen lagt positionerings- och kommunikationsstrategier. Sedan har jag också lett det operativa arbetet med PR och kommunikation. Det har varit väldigt roligt att få följa det här projektet från start till mål. Nu är det nästan lite tomt, som att barnet har flyttat hemifrån!
Vad gör Haymarket till den bästa mötesplatsen i Stockholm, tycker du?
Det är ju svårt att ignorera det geografiska läget. Haymarket är en brygga mellan de olika stadsdelarna i city och det är nära till allt. Samtidigt är atmosfären och miljön väldigt inspirerande; de olika restaurangerna, barerna och de sociala ytorna är helt fantastiska. Det finns lugna vrår att jobba från och livliga barer att umgås i. Kombinationen är oslagbar!
Tror du att Haymarket är en blivande hotellklassiker?
Ja, det tror jag verkligen. Byggnaden i sig har en särskild plats i Stockholmarnas hjärta och det är en plats som verkligen sjuder av liv, avslutar Heidi.
Marie W Schjölin kombinerar rollerna Start Director, Kommunikationsstrateg och Business Coach. Hon anlitas av såväl ledare som team för att starta upp och driva processer som gynnar den interna kommunikationen och samarbetet. Maries erfarenhet från reklam- och mediabranchen ger nytta när hon föreläser och faciliterar workshops kring varumärken och kärnvärden samt implementerar processer för extern kommunikation. Sedan flera år erbjuder hon ledarträning och utbildningar. I maj 2015 startade Marie en podcast: http://innerligt.libsyn.com/ som på kort tid toppat flera av iTunes listor.