Att nätverka blir mer och mer viktigt, det har säkert inte undgått någon. Hur får man ett nytt jobb idag? Via kontakter! Hur kan du som företagare bygga upp ditt varumärke och nå ut till nya kunder – via kontakter! Det finns till och med undersökningar som visar att om du vill göra karriär internt, på ett större bolag, så behöver du vara en duktig nätverkare också internt på företaget.
Och nu lackar det mot jul och ledighet. Då kan man ju lägga ner allt vad nätverkande heter. Eller…
Jag ser det som det rakt motsatta. Julen är en gyllene möjlighet att komma ihåg att nätverka på ett positivt sätt. Du kommer mest troligt möta människor under jul och nyår, som du kanske inte möter under de övriga delarna av året. Man möter upp med nära och kära från olika delar av vårt avlånga land, eller vår vida värld, och träffas under några intensiva timmar/dagar. Passa på att ha med dig nätverkstänket.
Nu menar jag inte att du skall kränga ut visitkort vitt och brett till allt och alla, utan jag menar snarare att man har ögonen och öronen öppna lite extra noga.
Nätverkande för mig handlar till stor del om att göra ihopkopplingar med människor som jag ser har ett behov av att komma i kontakt med varandra och som skulle vara intressant för varandra att få komma i kontakt med. Det handlar om att hjälpa och att ge, och vilken tid är då bättre än den redan givmilda juletiden.
När jag hör att någon behöver en produkt eller tjänst, som jag vet att jag känner någon som kan erbjuda, då tar jag vara på tillfället och rekommenderar den här personen. Jag gör det för att jag vill och för att jag kan, inte för att jag har någon baktanke med detta eller för att jag måste! Då tror jag inte att detta arbetssätt fungerar, och det är viktigt att komma ihåg att vi läcker vad vi tänker…
Men när jag hör någon som pratar om sina bilder i sociala medier, eller hemsidan som inte blivit uppdaterad med nya fotografier på flera år, så tar jag gärna tillfället i akt att rekommendera den fotograf som jag själv samarbetar med för bilder från mina föreläsningar, porträttbilder osv. Jag vet ju hur duktig hon är och vad och hur hon levererar. Det är så enkelt att göra det. Det tar några minuter. Många gånger så säger jag till och med att jag kan be att hon kontaktar dig, och så får ni själva diskutera vidare och så får du själv avgöra om du vill anlita henne eller inte.
Det tar såklart någon minut sedan, eller två, att mejla till henne med telefonnummer till den som jag har pratat med, men glädjen och tacksamheten när hon svarar på detta mejl – det gör det så värt det! Jag gör det minst lika mycket för mig själv för det är så fantastiskt att se hur glada alla blir när man får hjälp till en ny affärskontakt och till en ny affärsmöjlighet!
Dessutom bygger det mitt varumärke och det är ett bra sätt att vårda och underhålla sitt kontaktnät. Varje gång man hör av sig till någon så blir ju denne påmind om mig och mitt företag och vad jag erbjuder i form av föreläsningar och utbildningar. Win-win.
När jag nu sitter och skriver på min andra bok (utgivning 2015), så skriver jag en hel del om just generositet och om att hjälpa andra. Tänk hur hela Sveriges näringsliv, och världens, skulle kunna lyfta till helt nya höjder om alla blev lite bättre på att hjälpa varandra. Ju fler vi är som hjälper varandra, desto fler blir vi också som sedan också får hjälp från andra.
Så, vem kan du passa på att hjälpa under julen. Vem kommer du att träffa som du inte annars träffar, som du kan passa på att koppla ihop med någon av dina affärskontakter under julen och som verkligen skulle kunna få hjälp av att upprätta denna kontakt?
Tänk om man skulle kunna önska sig spännande kontakter i julklapp?! Den önskelistan vore kul att skriva!
Så här skulle min se ut: Önskelista över topp 10 spännande kontakter som jag skulle vilja få äta en lunch med och diskutera näringslivs- och företagarfrågor:
Prins Daniel , Richard Branson, Christina Stenberg, Annika Falkengren, Bono från U2, Jamie Oliver, Marie Ehrling, Antonia Ax:son Johnson , Fredrik Reinfeldt, Ingvar Kamprad. Hur ser din kontaktönskelista ut inför julen? Ser fram mot att läsa era listor!
Sophia Sundberg är serientreprenören som startade sitt första företag som 14-åring. Hon är mingelexpert och författare. Under året har Sophia föreläst för offentligt- och privat näringsliv över hela Sverige. Hon är även aktuell med en ny bok för 2015, samt i ett TV-program hos SVT i januari. Sophia kallas för positivitetsvulkan och har dessutom idétinnitus, något ni läsare säkert kommer att märka och få ta del av framöver!