Sommartid är en chans till reflektionstid för många av oss. Vi får en lucka i tiden när vi kan leva i dagstäta rum samtidigt som vi drömmer oss in i framtiden. Vi kan förhoppningsvis släppa några av omgivningens krav och förväntningar och istället vårda oss själva och våra närmaste.
Ju tydligare bild du har av dig själv, desto tydligare uppfattas du av andra. När du stärker din självbild blir din profilering ganska enkel. Ditt personliga varumärke får ny kraft – inifrån och ut. Jag vill ge dig tre förslag på hur du kan låta sommartiden bli till glädje för ditt personliga varumärke.
1. Dröm dina drömmar
Har du hunnit drömma på sistone? Nu har du möjligheten. Dröm om relationer, resor, upplevelser, projekt, hälsa, hemmiljö… Måla upp drömbilden så tydligt som möjligt, med färger, ljud och perspektiv. Ju tydligare bilden blir, desto lättare blir det för dig att beskriva den för andra och att så småningom låta drömmen utvecklas till ett konkret mål.
2. Stärk din hälsa
Bristen på tid kan ibland sätta krokben på oss när det gäller att ta tag i träning, kost, sömn och annat som påverkar vår hälsa. Ta chansen i sommar. Ett litet steg är bättre än inget alls. Märk hur du blir piggare, gladare och mer nöjd med mig själv. Det kommer snabbt att märkas även i din utstrålning till andra.
3. Var social
Vissa människor är säkert extra viktiga för dig. Passa på att träffa dem i sommar. Ta er tid att umgås utan krav på perfekta middagsdukningar och korrekta samtalsämnen. Relationer utvecklas bäst när vi släpper andra innanför den ytligaste fasaden och blottar de mindre putsade sidorna av oss själva. När ditt viktigaste nätverk känns tryggt och stadigt, påverkas även din självbild på ett positivt sätt. Det ger effekt på andras bild av dig.
Glad sommar!
Anna-Karin Lingham är varumärkesexpert och har drivit åtskilliga processer inom varumärkesarbete. I meritlistan finns bland annat företag som Axfood, Hästens sängar och Apotek Hjärtat. 2013 kom hennes bok ut i handeln och parallellt med talar- och konsultuppdrag håller hon i E-kurser om varumärke för individer och företag. Anna-Karin skriver sedan april på mötesbranschen.se och driver egna företaget Lingham Enterprise AB.