...

Möten Ledarskap Inspiration Personlig utveckling

Göran Adlén - 70 procent hatar sitt jobb

70 procent av de som sitter på dina möten Hatar sitt jobb!

Ja, nu måste jag vara ärlig, det är inte svenska siffror. Resultatet är hämtat från en stor Gallup-undersökning i USA. När den kvinnliga undersökningsledaren såg resultatet sa hon: ”jag är förvånad över att siffran är så låg”.

Men ser det då annorlunda ut i Sverige? Nej, tyvärr inte. Detta visar ett antal undersökningar som pekar i exakt samma riktning. Så glädjen över att det just här var amerikanska siffror varade inte så länge. Sorry! Merparten av arbetstagare ute på arbetsplatserna i landet är oengagerade och en del till och med hatar sitt jobb. Många kollar platsannonserna de första de gör på morgonen.

Men har du tänkt på att när du anordnar ett möte så är det de här personerna som sitter i publiken, som har kollat platsannonserna precis innan de bänkar sig, som ska inspireras? Tror du då att de här personerna verkligen längtar efter en nyckeltalsparad och en excelorgie? Eller att de vill höra företagets framtidsplaner för 2050? Tror du att de längtar efter att jobba i små grupparbeten där resultatet med största sannolikhet aldrig kommer att användas?

I femton år har jag föreläst på heltid. Jag har nog varit med på 1000 kickoffer vid det här laget, för både stora och små företag. Och tyvärr är jag inte raljant. Men kanske lite bekymrad. Jag är bekymrad för att det är så många som pratar till sin personal och inte med. Och när man planerar programmet för kickoffen försöker man minimera antalet pauser och proppa in så mycket innehåll som det bara går under dagen. Vid åtskilliga tillfällen när jag sett dessa program, med ett mastodontiskt innehåll, har jag påtalat för arrangören att det kanske skulle vara lämpligt att lägga in litet pauser för att få bättre resultat. Vid ett tillfälle när jag sa det kom svaret blixtsnabbt från VD: ”Tål de inte det här programmet och måste ha en massa pauser, ska de inte jobba hos oss”. Jag kan berätta att på den arbetsplatsen var det inte 70 procent som hatade sitt jobb, det var betydligt fler!

Så mina enkla råd till alla som ordnar möten är: Fundera inte på vad du vill berätta. Tänk efter, vad vill de höra, de som ska lyssna? Och när du har gjort det så se det nästan som ditt ”kall” att omvända personalen. Jag hävdar att alla personer kan inspirera. Men merparten är så livrädda att bjuda på sig själv. Var inte det.

Merparten blir inte engagerade av Powerpoints med femton bulletpoints och tredimensionella stapeldiagram. Men visa inte dem då! Gör inte grupparbeten som ingen vill sitta på. Gör det på ett personligt sätt. Om du ska ut och försöka träffa någon på krogen tror jag knappast att du tar med dig gamla fotoalbum från din uppväxt och en kopia på senaste skattedeklarationen. Tänk på samma sätt när du lägger upp ett möte. Gör det intressant. Gör det oväntade. Se till att ha skoj! För har du det så är sannolikheten så mycket större att du får ut något av mötet och kan du omvända några av de 70 procenten som hatar sitt jobb.

Så blir det många procent till slut som älskar sitt jobb! Lycka till!

Föregående

Anna-Karin Lingham stärker varumärken och utbildar företag till ökad lönsamhet

Nästa

Vågar du lyssna på dig själv?

3 kommentarer

  1. Riktigt, riktigt bra inlägg!!!!

  2. Sanna Berg

    Oroväckande för Sverige om sifforna pekar åt samma håll som i USA. Hur ska vi kunna bli konkurrenskraftiga med oengagerade människor? Vi som ordnar möte måste bli bättre att göra dem intressanta, roliga och överraskande. Första steget: minimera Power points (eller ta bort dem helt).

  3. Ledamt om det här är sant, men vad bygger du det här på för undersökning? Jag känner inte riktigt igen bilden från Sverige att 70 % skulle hata sitt jobb. Det är för visso lite gamla siffror och vetenskapligheten kan säkert diskuteras, men enligt Previas undersökningar från 2012 trivs ca 9 av 10 på jobbet och enligt Netigates undersökning från NMI-undersökningar under 2014 är nästan alla snittvärden på nöjdhet runt 4.

    Det hindrar så klart inte att det ändå är viktigt att arbeta för att skapa mer motiverande möten och delaktiga arbetsplatser, men det känns vanskligt att bygga det på idéer om att medarbetare i grunden är ointresserade och omotiverade av att vara på arbetet när så inte är fallet.

    http://www.netigate.net/sv/resources/customer-cases/medarbetarrapport-2014/
    https://www.previa.se/Om-Previa/Pressrum/Pressmeddelanden/Nio-av-tio-anstallda-trivs-pa-jobbet/

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.