Vi måste ge varandra mer rivmärken på ryggarna

0

I slutet av 80-talet började jag i reklambranschen. Det var en härlig tid. En tid utan bekymmer, där kunden frågade lite snällt om de möjligtvis kunde få en offert. Budgetar existerade knappast på den tiden. Jo, i några undantagsfall, som när en kund på ett stort börsbolag sa till oss på byrån när vi gjorde hans overheadbilder: ”Är det ok om ni säger till när arvodet passerat 250 000?”.

Det var på den tiden jag kom in i konsultbranschen och ett av de första råden jag fick av en av de äldre medarbetarna var: ”Ge aldrig ifrån dig någon idé utan att ta betalt”. Det var den kulturen som härskade. Ingenting av vår ovärderliga kunskap skulle vi bjuda på eller ge bort! Vi skulle ta betalt för precis allting.

Under många år levde jag i den tron att så skulle det vara och jag var själv då så ytterst sparsam med att lämna ifrån mig något utan att det följdes upp av en faktura.
Men jag har konverterat sedan ett antal år tillbaka. Fullt ut till och med! Jag bjuder och jag får mer tillbaka!

I de sociala mediernas barndom var ledordet ”sharing is caring” och det var det som lyste mest. Många stannade vid att bara dela material som länkar osv och en del av förkunnarna av just detta budskap var faktiskt rätt sparsamma med att själva följa sitt eget budskap.

Men vi måste gå längre än så! Längre än att bara dela länkar!
Vi måste börja ge varandra rivmärken på ryggarna helt enkelt. Vi måste hjälpa varandra.

Vi måste börja marknadsföra varandra.

För det handlar om att marknadsföra varandra i en värld där det är allt svårare att tränga igenom bruset. Där det handlar om att frikostigt berömma, dela andras material och verkligen förstå nyttan av detta. Men många gånger är vi så upptagna av oss själva och på de sociala medierna ser vi dagligen personer som begår harakiri på sitt eget personliga varumärke genom att älska ihjäl sig själva. De berättar bara om sig själva, vilket beröm de får och tänker inte det minsta på vad mottagaren vill höra. Sluta upp med det.

Se istället nyttan av att faktiskt hjälpa dina kollegor och samarbetspartners och var inte rädd för att du ska förlora någonting på det. Du förlorar inte det minsta på det.

Så ändra innebörden till att ”klia varandras ryggar” till något positivt. Låt det inte ha kvar sin negativa klang. För det enda som kan hända om du gör det är att du får betydligt mer tillbaka och kanske lite rivmärken på ryggen! 🙂

 

Göran Adlén
Göran Adlén är trendspanare, författare, varumärkeskonsult och en av landets mest efterfrågade talare. Nu senast omtalad för utmärkelserna som Årets Föreläsare och vinnare av Narrenpriset. Göran är aktiv konsult i varumärkesresor och har under åren drivit flertalet affärsutvecklingsprojekt och förändringsprocesser i Sverige och utomlands.
Dela.

Kommentera