Gabriella Persson-Klahr, vd på Skepparholmen, fick alldeles nyligen ta emot priset som årets konferensanläggning i Nacka och har fördubblat både resultat, antal gäster och medarbetare. Skepparholmen, med sitt fantastiska natursköna läge mellan hav och sjö, ligger bara 20 minuters bilresa från Slussen. Verksamheten bygger på omtanke om såväl människorna som den miljö de verkar i. Här finner gästerna den närvaro och det lugn de söker oavsett om det handlar om en privat SPA-helg eller en arbetskonferens. Naturen blir en självklar kraftkälla och hit ska gästerna vilja komma flera gånger.
Gabriella, vilket är ditt framgångsrecept när det handlar om att arbeta med möten?
– Övergripande handlar det om att göra en genomtänkt plan och sedan arbeta konsekvent för att genomföra planen. Det låter inte så svårt men det kräver envishet och vilja med målet i träget fokus. Vi bestämde oss för att vårt arbete skulle innefattas i våra tre ledord: Härligt, Hållbart och Omtänksamt, H2O. Tillsammans med vår investeringsplan har detta legat i fokus för vår utveckling, berättar Gabriella.
Det fantastiska läget mellan hav och sjö och bara 20 minuters bilresa från Slussen är andra aspekter. Till detta kommer att hotellet passar så bra just för utbildningar och möten genom att det byggdes just för detta, med konstmuseet Louisiana som förebild med stora fönster som släpper in ljuset och naturen. Skepparholmen är verkligen en oas. Ägarna har investerat 150 MSEK och 10 års konsekvent arbete för att lyfta fastigheten, bland annat genom ett helt nytt SPA i skandinavisk anda nere vid havet. Så läget och fastigheten är viktiga bitar.
Vad mer har bidragit?
– Vi har en trogen och professionell medarbetarskara som är otroligt engagerad och som man verkligen kan lita på i vått som torrt. Vi har arbetat med tre begrepp; motivation, ork och kompetens för att skapa ett hälsosamt ledar- och medarbetarskap som stärkt den personliga servicen ytterligare. Det är när varje medarbetare varje sekund träffar varje gäst som vår service uppstår och den bör varje medarbetare vara rustad för. Slutligen har vi genomfört ett omfattande kvalitets- och miljöarbete där vi ligger i framkanten av branschens utveckling. Ett måste, tycker jag, för ett modernt företag, påpekar Gabriella.
Ni har också arbetat fram egna koncept som attraherar besökare, till exempel ”Blodsockersäker konferens”. Berätta!
– Ja, med omtanke om gästen skapar vi möjligheter att träna och att äta hälsosamt. Vårt blodsockersäkra koncept ger alternativ till för- och eftermiddagsfika samt till lunch och möjliggör för våra gäster att hålla blodsockret på en jämn nivå och att arbeta effektivt med sina möten hela dagen. Vi har också många möjligheter att röra på sig på morgonen i vårt gym eller om man vill ta en runda i vår sköna natur på lunchen. Ledarledda aktiviteter som morgonyoga startar upp dagen på ett bra sätt för de gäster som vill.
Ni arbetar med upplevelser som förhöjer möten, t ex i form av ljussättning och ni har också tagit fram en egen konferensstol som är snygg, tålig, skön och lätt att stapla. Vad är bakgrunden till det?
– Renoveringen av vår hörsal Sjösalen blev kronan på verket i en lång serie av renoveringar som vi genomfört på fastigheten. Vi ville ge våra mötesdeltagare den absolut mest professionella mötesupplevelsen man idag kan få men utan att bygga bort Sjösalens ursprungliga charm. Det var en svår balansgång där jag tycker att vi till slut lyckades hitta tonen riktigt bra. Ljussättningen skapades med den senaste LED-tekniken och ljuset kan förändras efter deltagarnas behov. Armaturerna smälter snyggt in i den skandinaviska designen. Våra konferensstolar höll inte måttet längre och vi hittade inga bra alternativ på marknaden. Vi bestämde oss därför för att ta fram vår egen konferensstol som skulle ge bästa möjliga sittkomfort. Uppdraget att ta fram nya stolar gick till möbeldesigner Catarina Kent och Stockholm Designbyrå. Efter tre års arbete, där även Arbetsmiljöverkets ergonomer lämnat synpunkter på en ergonomiskt fulländad stol, är arbetet klart. Strax före årsskiftet levererades 270 stolar till oss, berättar Gabriella.
Hur hamnade du i branschen, har din väg sett ut?
– Intresset för möten med människor – både gäster och medarbetare, inredningsdesign och affärsutveckling är det som gjort att jag trivs så bra på Skepparholmen. Innan dess började jag min bana inom SJ-koncernen dit jag anlände 1987 efter genomförd ekonomexamen på Handels i Göteborg. Först som trainee men ganska snart som ekonomichef för ett nystartat affärsområde i den då nya organisationen där SJ skulle gå från myndighet till affärsverk. 15 år senare som affärsområdeschef inom Green Cargo och efter genomgången ledarutbildning inom Ruter Dam och med Master från Linköpings Universitet bestämde jag mig för att göra något annat och kom år 2003 till Skepparholmen. Jag efterträdde Jeanne Brunner som VD år 2005, som så tragiskt gick bort i tsunamin i Thailand. Det var en tuff period efter hennes bortgång men som jag ändå tycker att vi klarade bra och kom ur stärkta från. Arbetet som vi genomförde åren 2005-2006 för att sätta en genomarbetat plan, som alla fick medverka i, stärkte oss som team har gjort att vi har lyckats så väl i våra föresatser, reflekterar Gabriella.
Vad händer hos er framöver, hur kommer ni att fortsätta att erbjuda den bästa konferensupplevelsen?
– Ett vinnande koncept ska man inte ändra för mycket på utan finslipa. Alla detaljer är viktiga för en bra konferensupplevelse. Vi har precis anställt en ny köksmästare, Daniel Engellau, som tagit silver 2 år i Årets kock-tävlingen, och tillsammans med honom och vår kökschef Martin Åleberg kommer vi att utveckla våra matkoncept ytterligare. Vårt blodsockersäkra koncept kommer att fyllas på med ännu fler nyttiga och härliga alternativ och våra SPA-gäster kommer att få ta del av ett större matutbud. Vidare arbetar vi just nu också med något som vi kallar ”stillhetens rum”, ett rum för medveten närvaro. Tillsammans med vetenskapsjournalisten Marie Ryd som också är doktor i medicinsk vetenskap kommer vi att arbeta mer med ett koncept som heter MindView där vi som ledare och medarbetare tar till oss av den senaste hjärnforskningen för att skapa ännu bättre ledarskap, kommunikation och service. Meningen är att vi även ska kunna erbjuda detta koncept till våra kunder.
Vi fortsätter också att fylla Skepparholmens bäddar med nya koncept. Just nu är vi inne i träningens värld och har börjat skapa vårt tredje ben när det gäller träningsevents på helgerna. Vi kommer i år att omsätta ca 1,5 MSEK från närmast ingenting tidigare. Min dröm är att vi så småningom kan öppna upp även under juli månad och att Skepparholmen då ska fyllas av både semesterfirare och träningssugna gäster, avslutar Gabriella.
Marie W Schjölin för Mötesbranschen.se
Marie W Schjölin kombinerar rollerna Start Director, Kommunikationsstrateg och Business Coach. Hon anlitas av såväl ledare som team för att starta upp och driva processer som gynnar den interna kommunikationen och samarbetet. Maries erfarenhet från reklam- och mediabranchen ger nytta när hon föreläser och faciliterar workshops kring varumärken och kärnvärden samt implementerar processer för extern kommunikation. Sedan flera år erbjuder hon ledarträning och utbildningar. I maj 2015 startade Marie en podcast: http://innerligt.libsyn.com/ som på kort tid toppat flera av iTunes listor.