Fyra framgångsfaktorer som Richard Branson lärt av Nelson Mandela

0

Hemligheterna bakom global framgång

En av vår tids mest erkända entreprenörer, Richard Branson, har gett sig ut på jorden-runt-flygningar i luftballong, startat över 400 företag, blivit adlad för sitt arbete. Branson har kommit långt sedan sitt första projekt, tidningen Student. Då var han sexton år. Fyra år därefter öppnade han den skivaffär som blev startskottet för märket Virgin och framgångarna har hopat sig genom åren. Allt ifrån skivbolag till entreprenöriella satsningar och flygbolag står att hitta i dennes CV.

I en intervju publicerad i INC, talar Branson om sina erfarenheter av att gå in på en ny marknad. Konkurrensen är hård, inte minst inom flygbranschen, och det har förekommit allt ifrån svartmålning till stämningar. När ”fight och flight” reflexerna ger sig till känna är det, enligt Branson, lätt att tappa fokus och spendera både tid och pengar som behövs på annat håll. Vad gällde flygsatsningen valde Branson och hans partners istället att fokusera på bättre kundupplevelse för att på så vis kunna ta marknadsandelar över tid.

Fyra förhållningssätt!

Bakom framgångarna ligger åtskilligt engagemang och en stark drivkraft, men han återknyter också till några enkla förhållningsregler vilka hans mentor Nelson Mandela lutat sig mot under sin resa. Dessa förhållningssätt utgör även en grund för Branson i hans vardag.

1. Låt ditt uppdrag, inte din mardröm, definiera dig

”Ilska är som att dricka gift och hoppas att det har ihjäl dina fiender”

Nelson Mandela hävdade att hämndlystnad varken skulle omintetgöra gamla oförrätter eller bidra till en underbar framtid. Branson lägger stor vikt vid att Mandela skulle kunnat lämna fängelset efter alla år och ändå fängslas av hat och bitterhet. Istället ägnade han all sin tid och sitt engagemang åt att bygga någonting större! ”Kom över ilskan och skapa någonting nytt!

2. Fokusera på vad du kämpar för (kunden), inte vad du kämpar emot (konkurrensen)

Det är enkelt att dras med i kampen om framgång och lägga sin tid på att slåss mot regeringen och konkurrenterna. Bransons tips är att låta konkurrenterna trötta ut varandra medan du lägger din kraft på någonting annat! Virgin America lade ingen fokus på smutskastning och konflikter. Istället satsade man på att bygga en kundbas som gillade varumärket och kämpade för att ge kunderna någonting de ville ha!

3. Att vara ihärdig betyder inte att vara inflexibel

”Döm mig inte utifrån mina framgångar. Döm mig utifrån hur många gånger jag föll omkull och tog mig upp igen” -Nelson Mandela

När du upplever bakslag i en uppstart kan du tänka på hur mycket värre det var för Mandela och hur kreativ han var tvungen att vara för att stå ut med tillvaron i en liten fängelsecell år efter år. Enkelt uttryckt är det omöjligt att stålsätta sig hur länge som helst och vänta på att omständigheterna skall förändras. Istället behöver man ändra sitt sätt att hantera det man upplever. Flexibiliteten är att hitta en ny dörr varje gång den sista slår igen! Den egenskapen är vad som avgör ifall du hittar din väg framåt eller går under. Kreativiteten och ihärdigheten är vad som behövs om du är entreprenör!

4. Du behöver inte vara perfekt för att göra skillnad

Branson går tillbaks i tiden till ett av hans möten med Nelson Mandela vid World Economic Forum i Schweiz. En av orsakerna till att Branson var på mötet handlade om att han skrev en bok och ville intervjua åtskilliga ledare. Flertalet talade om Mandela som en förebild inom ledarskap. Själv hävdade dock Mandela att perfektion aldrig var en del av planen och inte heller någonting han uppnått.

Från början företrädde Mandela en pacifistisk kamp mot apartheid. Tids nog var det inte en framkomlig väg och han valde en väpnad kamp som resulterade i livstids fängelse. Branson menar att Nelson Mandelas berättelse blir starkare på grund av att han inte varit perfekt och totalt fredlig innan fängelset och vägen tillbaks. Du når inte stort genomslag för att du är perfekt eller för att du har tur, utan för att du har modet att vara fokuserad på att skapa en framtid istället för att stanna i det förgångna.

 

Källa: Inc.com  Foto: Getty Images

 

Mötesbranschen
Vi fokuserar på ledarskap, personlig utveckling, affärer och professionella möten. Med örat mot marken bevakar vi trender inom dessa fält och publicerar nyheter, artiklar, reportage och tips för bättre företagande.
Dela.

Kommentera