Vem äger egentligen mitt varumärke? Det första svaret som poppar upp i mitt huvud är att det måste ju vara jag själv? Men det rätta svaret är, att det är DU. Just du, som just nu, läser den här raden, DU äger mitt varumärke. Tycker du att det här är en bra artikel kan du börja sprida och dela den till dina vänner. Tycker du att den är urdålig, ja, då kan du sprida det också.
Jag kan inte stoppa dig! Jag kan bara hoppas att du gillar den. Jag kan bara se till att ha gjort mitt allra bästa när jag skrev de här raderna.
För idag kan alla sprida vad som helst och nästan vart som helst, det andra har sagt. En rätt läskig tanke. En tanke som också gör att de gamla varumärkesteorierna inte gäller längre. De bygger i stor utsträckning på att du kan styra din egen värld.
Och det här gäller så klart inte bara när jag skriver något. Ännu värre är det när jag föreläser. I salen kan det sitta tusentals personer och alla har en mobil med sig. Blixtsnabbt kan de skicka en tweet på något jag har sagt. Eller ännu värre något som den som skickar har uppfattat att jag har sagt. Jag måste alltså vara väldigt tydlig, rak och ha tänkt igenom mitt budskap noga. Publiken kan lägga upp en bild på Instagram på mig eller vad jag visar på skärmen. Och de kan självfallet välja att lägga upp ett filmklipp eller välja att sända föreläsningen direkt. Och jag kan inte göra något! Bara se till att vara så bra som möjligt!
Det är därför du inte behöver berätta själv för andra att du är bra. Tycker de att du är det så berättar de för andra. Många glömmer bort hur viktigt det är att verkligen vårda sitt personliga varumärke. Och en del, rätt många, glömmer bort att det inte handlar om vad jag säger att jag ska göra, utan vad jag faktiskt gör, som är det viktigaste. Ingenting kan du dölja längre.
Det jag har skrivit nu gäller självfallet alla människor, men också företag. Ja, varenda organisation gäller det för. Du äger inte ditt eget varumärke längre.
Men frågan är om du kan göra något för att underlätta det hela?
Ja, för det första, var aktiv på alla de sociala nätverk där det pratas om dig eller ditt varumärke. Agera för att släcka de ”bränder” som du vill släcka och få fart på brasan på de bränder du vill ska spridas. Det vill säga, släck negativa saker och få fart på positiva. Var snabb med att agera. Du kan inte vänta och har inte tid att vänta. Var inte rädd för dialogen. Detta har vi sagt i snart femton år, ändå är så många ovana vid att kunna föra en dialog, även med någon som kritiserar, utan vi envisas med egna monologer.
Och glöm inte bort att tacka de som tycker att du är bra. För utan dem kommer du aldrig att klara dig på lång sikt. För de är ju faktiskt de som äger ditt varumärke.
Glöm aldrig bort det!
Göran Adlén är trendspanare, författare, varumärkeskonsult och en av landets mest efterfrågade talare. Nu senast omtalad för utmärkelserna som Årets Föreläsare och vinnare av Narrenpriset. Göran är aktiv konsult i varumärkesresor och har under åren drivit flertalet affärsutvecklingsprojekt och förändringsprocesser i Sverige och utomlands.