Så gör du för att koppla av!

1

Även om stress anses vara en folksjukdom och någonting man bör sky som pesten, finns det belägg för att kortvarig stress är någonting positivt. Vid intensiva arbetstoppar utsöndras adrenalin och noradrenalin som hjälper oss att kämpa oss igenom barriären och komma i mål. För att det skall röra sig om positiv och konstruktiv stress är det dock viktigt att kroppen och hjärnan får återhämta sig.

Det finns inte någon vedertagen och fullt analyserad definition av stress. De flesta har en bild av stress som bygger på mer eller mindre rationell fakta. Kopplingen till hög arbetsbelastning är svår att motbevisa, men samma effekter kan uppnås av psykisk press utan någon yttre observerbar press. Bilden av entreprenörer och styrelsepersoner med en burk Losec i ena handen och en telefon mot örat, är allmänt spridda. Kanske är det till och med så att ledarpersoner oftare än andra tar på sig för stora åtaganden? Dock förekommer dessa symptom och problem även hos anställda och förtroendevalda.

Den som redan gått långt in i stress och utbrändhet kan behöva hjälp att komma ur hjulspåren. Hör med företagshälsan eller ta kontakt med vårdcentralen. Skulle du inte ha drabbats i större omfattning, kan enkla övningar hjälpa dig tillbaks till god sömn, bättre återhämtning och större tillfredställelse.

1. Utvärdera

Känner du till vad som gör dig stressad?

De flesta har svårt att rannsaka sig själva vilket innebär att stressen har sitt eget utrymme och sällan konfronteras. Gå igenom din vardag och fundera på vad som orsakar dessa känslor. När slår hjärtat snabbare än annars och vilka situationer framkallar nervositet?

2. Gör upp

Det kan kännas omöjligt att bryta mönster och att släppa kontrollen. Samtidigt kommer du tveklöst att tappa styrfart om du går in i en depression eller drabbas av utbrändhet. Kanske går det att lämna vissa åtaganden eller lämna över arbetsuppgifter till andra? Ge dig själv tid att koppla av i den mån det går. Kan du bara frigöra en halvtimma om dagen är detta vad du har att utgå ifrån. Det är mer än tidigare!

3. Börja med vardagen

Har du förutsättningar att hantera stor belastning?

För att kroppen skall kunna ta sig an tunga uppgifter behöver den optimala förutsättningar. Sömn, kost, motion, vila. Ifall du vägrar att ta hänsyn till kroppens behov, är det som att försöka starta trasig bil utan bränsle och batteri. Även om det är svårt att hinna med en lunch eller att orka laga middag och frukost, är detta någonting som går att föra in i vardagen. Du har faktiskt inte något annat val!

4. Koppla ur

Även om du vill vara anträffbar och på hugget, är det viktigt med tid för vila. Stäng av telefonen, lämna datorn och undvik att fylla tomrummet med hushållssysslor. Du har kanske glömt hur tystnaden låter och hur det känns att inte vara anträffbar.

5. Sätt punkt

En orsak till stress är beslut som skall tas och samtal som skall genomföras. Ta ett beslut och gå vidare. Det gör ingenting om beslutet är dåligt och behöver göras om vid ett senare tillfälle. Viktigt är att du kan släppa fokus och ägna dig åt annat. Har du en hel kalender av sådant som fått vänta till imorgon kan du sätta upp en lista över när du skall göra vad och hålla dig till denna! Tids nog har du tagit dig igenom en hel del.

6. Avsluta dagen

Det är vanligt att springa från jobb till dagis, hem eller aktiviteter. Se till att du har avslutat dagen och att du mentalt lämnar arbetet när du går ut från kontoret eller arbetsplatsen. Det blir sällan några resultat av att bära med sig en oro för morgondagen.

7. Träna

Att kroppen behöver fysisk aktivering är inte någonting nytt eller konstigt. Att man inte hinner träna under veckorna för att sedan bli hurtig lördag morgon i en timma, hjälper inte. Den tid du lägger på gym eller i motionstid får du tillbaks genom bättre fokus och högre energinivå. En halvtimma om dagen räcker gott för att minimera negativ stress.

8. Skratta och andas ordentligt

Det kanske är svårt för dig att skratta högt när stressen hopar sig. Samtidigt är detta en medicin som bevisligen hjälper! När du andas eller skrattar får diafragman jobba hårt. Den masserar kroppen inifrån och främjar kroppens välmående. Syreupptagningen ökar och endorfiner utsöndras parallellt med att stresshormonet tydligt kan sjunka.

9. Planera

Ok! Det är tjatigt att få läsa samma tips om och om igen, men har du försökt att ge dig hän åt planering? Se till att avrunda arbetet med att planera nästa dag. När du kommer till jobbet har du klart för dig vad som behöver utföras och du kan steg för steg ta dig i mål. Odefinierat arbete kan aldrig bli färdigt.

Mötesbranschen
Vi fokuserar på ledarskap, personlig utveckling, affärer och professionella möten. Med örat mot marken bevakar vi trender inom dessa fält och publicerar nyheter, artiklar, reportage och tips för bättre företagande.
Dela.

1 kommentar

  1. Maria Persson on

    Hej!
    Jättebra förslag och tankar om hur man kan ta hand om sin stress. Det jag personligen saknar i texten är att det är lika viktigt att lära sig landa i sig själv. Finna ro i att bara vara, som man exempelvis kan göra med avslappningsövningar och meditation. Något som kan vara precis lika viktigt som att aktivera kroppen .

    Med värme
    Maria Persson
    ”Äntligen”

Kommentera